Ændrede ansøgningsfrister for Statens Kunstfonds scenekunstpulje: Hvad kommer det til at betyde?
Af: Ida Bjørn
Puljen til ’Scenekunst for børn, unge og voksne’ går fra to årlige frister til én. Det gælder fra 2026, oplyser Statens Kunstfond i et nyhedsbrev d. 21. oktober.
Formålet er at skabe mere stabilitet og understøtte langsigtet tænkning i branchen.
Udmeldingen bragte dog en del bekymring i det frie felt.
– Det undrer os, at der bliver truffet en så markant ændring i ansøgningsprocessen, uden at der er nogle af de faglige organisationer, der er blevet hørt.
Siger Anika Barkan, der er ordførende for brancheorganisationen Uafhængige Scenekunstnere.
De savner transparens i beslutningsprocessen og undrer sig over, hvad beslutningen vil komme til at betyde for nyetablerede kunstnere og aktualitet i værkerne. Anika Barkan er enig i at langsigtet planlægning kan skabe bedre arbejdsforhold.
– Men det må ikke være på bekostning af at nye scenekunstnere kan komme til.
Mindre bureaukrati
Omkring tre uger efter nyhedsbrevet melder Projektstøtteudvalget for Scenekunst sig på banen, for at imødekomme nogle af spørgsmålene fra US. Se pressemeddelelsen her.
Det viser sig, at de nye frister udover at være et forsøg på at skabe mere stabilitet også er et udtryk for, ja, du gættede rigtigt; besparelser.
Som led i regeringens politisk prioriterede opgavebortfald og nedlægning af 1000 årsværk har Slots- og Kulturstyrelsen gennemført flere effektiviseringstiltag.
For at oversætte det til dansk, er det en del af regeringens afbureaukratisering af den offentlige sektor, mindre bureaukrati – mere tillid. Det betyder, at hvad der svarer til fem fuldtidsstillinger skal afskaffes i sekretariatet, der administrerer fondens 95 puljer.
Udvalget anerkender bekymringerne fra US, men fastholder beslutningen. De påpeger, at kerneprioriteten fortsat er:
At bevare kvaliteten og mangfoldigheden i dansk scenekunst ved at støtte en bred vifte af projekttyper – både store og små, samt både kort- og langsigtede initiativer.
Hvordan de vil formå at støtte kortsigtede initiativer med én årlig frist, må tiden vise.
Små ændringer
Louise Ejgod Hansen er lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet og forsker bl.a. i kulturpolitik.
Hun forklarer at scenekunst er en produktionstung kunstart og at de fleste kunstnere er afhængig af offentlig støtte for at kunne leve af det.
– For den del af scenekunstbranchen, som er afhængig af den form for støtte, er det en ret drastisk ændring.
Hun ser det frie felt, som en del af scenekunstbranchen, der kan være agil og hurtigt reagerende modsat institutionsteatrene, der arbejder med en lang planlægningshorisont.
– Det bliver nu for det frie felt også sværere at have den aktualitet, når man kun kan søge offentlig støtte en gang om året.
I forhold til fremtidsudsigterne, er der lagt op til dialogmøde mellem Uafhængige Scenekunstnere og Scenekunstudvalget i starten af det nye år.
Statens Kunstfonds støttemidler for året 2024:
I alt 655,26 mio. kr.
Herunder Projektstøtteudvalget for Scenekunst:
127,8 mio. kr.
Kilde: Fordeling af kunststøtten