Kunstnernes Efterårsudstilling vil være springbræt for en bred gruppe spirende kunstnere. PREKÆR var med til performancekunst den 14. november.
Af Michala Linn
De er grå i hovedet og stive i nakken, når de en for en tager de fugtige lermasker af. I tyve minutter har performerne sirligt modeleret fabellignende væsener på deres ansigter. Klassisk musik skaber en atmosfære af ophøjet ro, og de serielle maskefald har nærmest rituel karakter. Er vi til en begravelse over de masker, vi bærer for omverdenen? Eller er det, som værkets titel antyder, bare leg med ler?
En indgang for alle kunstnere
Astrid Seeberg (f. 1999) er hjernen bag CLAYPLAY, der lige nu udspiller sig på gulvet i Den Frie Udstillingsbygning i København.
– At udstille på Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) giver et helt specielt rum at udfolde sig kreativt i, fortæller hun.
KE er en kunstnerdrevet udstilling, der siden sin grundlæggelse har været for alle. Det tiltaler Seeberg:
– Jeg er selv autodidakt, så det er fantastisk at få lov til at udstille her. Det er vigtigt, fordi de tunge udstillingssteder til tider virker ugennembrydelige. Det er helt specielt, at her er en udstilling for alle slags mennesker, forklarer hun.
KEs vision er at hjælpe nye talenter ind i branchen:
– Da jeg selv blev antaget, havde jeg en oplevelse af, at jeg kom ind i et fællesskab, som kunne hjælpe mig videre, husker bestyrelsesmedlem Søren Nielsen.
Tiltag hjælper kunstnere på vej
Efter ferniseringen arrangerer udstillingen derfor også en middag, hvor de 71 kunstnere kan møde hinanden. Der er kritikklasser med peer review under udstillingen. Og pragmatikken hjælpes på vej af foredraget “Hvordan bliver jeg en professionel kunstner?” med gallerist Christina Wilson:
– Der er rigtig mange valg, der skal tages, som kunstnere ikke har fået hjælp til på forhånd, lyder det fra galleristen, der blandt andet rådgiver i entreprenørskab.
Kunstnernes Efterårsudstilling har siden 1900 været springbræt for navne som Asger Jorn og Anne-Marie Carl Nielsen. Mere end 4100 værker blev i år sendt til anonym bedømmelse. I 2022 fik de udstillede for første gang honorarer og året efter blev ansøgningsgebyret sat ned til 380 kroner.
Sidst, men ikke mindst, giver udstillingen praktisk erfaring i mødet med publikum:
– Det er vigtigt at kunne formulere sig om sine værker, mener Søren Nielsen.
Wilson supplerer:
– Jeg håber også, at kunstnerne får nogle tilbagemeldinger, for det er først i mødet med publikum, at man forstår, hvad man har foretaget sig.
Kan I give ét godt råd til kunstnerne?
– Man skal få en god arbejdsdeling med dem, der for eksempel laver markedsføring, siger Søren Nielsen.
– Man skal vælge de mennesker, man arbejder med, med omhu. For hvis man er rigtig god og ung, kan man nemt komme til at blive udnyttet, lyder det fra Christina Wilson.