Glædesskrig og fyrværkeri vækker opsigt i Vollsmose: Tivoliet er tilbagevendt

Foto: Sophie Gommesen. Kø til forlystelser

Efter to års ventetid med corona har et prangende Tivoli rejst sig mellem de grå betonbygninger, som ellers dominerer Vollsmose Torv. Aldrig før har der været så mange besøgende i anledningen af Ramadanens afslutning.

Af: Freja N. Engkilde og Sophie Frederikke Gommesen

– Masser af shababs er på vej herned! Så sæt jer helt ned i bunden, råber en billetmand i mikrofonen.

En række børn med fedtede hænder på gelænderet rykker længere ned i forlystelsens sæder. Solen skinner ned på karruseller med striber af lyspærer i grønne, røde og gule farver. I baggrunden kan man høre børnestemmer, og den danske rapper Gilli er sat på anlægget. Ramadanen er for mange overstået, og nu fejres det med Eid-festdage i Vollsmose, hvor Tivoliet vil være at finde fra den 2. til den 4. maj.

Hundredvis af gæster

Kim Nielsen, der er formand for foreningen Respect på Vollsmose Torv, er en af dem, som bidrager med en hjælpende hånd til arrangementet. Han har været en del af det team, der står for Tivoliet, i hele seks år. Der er en helt særlig grund til, at Kim Nielsen har været med i projektet så længe.

– Det er en tradition, som har kørt længe. Vi gør det, fordi Eid er en muslimsk højtid, og det er der, vi laver en fest til dem, der bor i Vollsmose, udtaler han.

Han ser derfor positivt på, at Eid igen kan fejres, nu hvor coronarestriktioner ikke længere præger hverdagen. Især i år har flere familier pakket taskerne, for at drage på tur mod Tivoliet. Og grunden til, at flere vælger at komme i år, har Kim Nielsen en klar begrundelse for.

– Der plejer at være ustyrligt mange. I år har der været flere end der plejer, og det er nok på grund af, at det er første gang mange har kunne samles om denne højtid siden corona. Det er klart, at der har været flere i år, fordi de har savnet det de andre år, siger han.

Eid lokker folk til pladsen

Tilbage på Tivoli-pladsen står flere i kø med forlystelsesbilletter i hænderne. Ali Najem er en af de besøgende gæster, som har taget sine børn med på tur. Ali’s søn er netop kommet ned fra en forlystelse, idet han stolt viser sin nye Gurli-Gris ballon frem. Der er også én særlig grund til, at de i dag har taget turen til Vollsmose Torv.

– Vi er kommet i anledning af Eid, altså afslutningen af Ramadan. Så skal børnene ud og have det lidt sjovt, siger Ali Najem.

For Ali Najem betyder det, at der venter nogle sjove dage med sine børn og familien. De er glade for, at de i år kan samles flere fra familien end de forrige år.

– Børnene får en helt masse gaver, penge og sådan noget. Men det handler om at være sammen med familien og nyde festen, siger han med et smil.

Foto: Sophie Gommesen. Ali Najem med sine to børn.

Rana Atari og hendes familie er også mødt op i år. Under højlydte skrig, småsnakkende stemmer og sød lugt af churros sidder de på langbænke med en barnevogn.

– Det er hyggeligt for børn, men der mange mennesker. Man står længe i kø, men ellers er det hyggeligt og sjovt for børnene, siger hun.

På trods af kølængder og støj, er hun kommet for at fejre Eid ligesom alle de andre gæster. Tivoliet er en vigtig del for at få en god afslutningen på Ramadanen, mener hun. Derudover fejrer hun også højtiden på andre måder.

– Vi pynter også op derhjemme ligesom jeres jul, og så har vi lavet speciel dessert. Vi har været på restaurant og så tivoliet her. Simpelthen for at prøve noget andet end hverdagen, fortæller hun og lægger en hånd på barnevognens håndtag.

Tivoliet har været en tradition i mange år og arrangørerne er glade for, at tradition vil fortsætte efter års ventetid.