Kommission anbefaler lavere pensionsalder for unge

Foto: Greyson Joralemon

Ifølge Pensionskommissionen bør folkepensionsalderen fra 2045 stige langsommere, end det gældende velfærdsforlig lægger op til.

Af Laura Grasson, Marie Osman og Simon Rønne

Danske unge kan se frem til en lavere pensionsalder, hvis det står til Pensionskommissionen, der onsdag fremlagde deres bud på det fremtidige pensionssystem.

Fra 2045 anbefaler kommission, at folkepensionsalderen skal stige langsommere end planen hidtil har været. Dette er dog kun, hvis politikerne vælger at følge anbefalingerne.

– Det er godt, at pensionsalderen er faldet, så man kan gå tidligere på pension. Så slider man ikke sin krop lige så meget op, siger nyuddannede tømrer Alexander Guastella.

I dag er den danske folkepensionsalder på 67 år, men folkepensionsalderen forhøjes løbende for at kompensere for, at folk bliver ældre. Hvis kommissionens anbefalinger gennemføres, vil det betyde, at en person, der er 18 år gammel i dag, kan gå halvandet år tidligere på pension. Altså kan man gå på pension i en alder af 72,5 år frem for som 74-årig.

Ida Katrine Dalby Larsen læser statskundskab på Syddansk Universitet, og hun mener ikke, at udsigten til en tidligere folkepension har relevans for hende.

– Når man er så højt uddannet, som jeg regner med at blive, så tror jeg faktisk også, at vi når at tjene en hel del penge inden den alder, så det er muligt for os at gå tidligere på pension.

Ifølge kommissionen er en del af anbefalingerne, at alle i arbejde skal have en personlig opsparing, som både den ansatte og arbejdsgiveren betaler til.

Hvad er velfærdsforliget?
Ifølge det gældende velfærdsforlig skal folkepensionsalderen fra 2040 stige med enten et helt eller et halvt år hvert femte år.
Dette blev indført for, at pensionsalderen skulle følge den stigende levetid blandt danskerne.
Det brede forlig blev indgået i 2006 mellem VK-regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre.

Spændende læsning for regeringen

I 2100 vil pensionsalderen med de nuværende regler være 77 år, men med kommissionens anbefaling vil den falde ned til 74 år.

– Jeg synes, det ser spændende ud. 77 år som pensionsalder var høj, og det er 74 år også – men det er økonomisk bæredygtigt, så det ser fornuftigt ud, siger Henrik Møller, beskæftigelsesordfører for Socialdemokratiet.

Partiet har dog ikke besluttet, om de vil gøre anbefalingerne til virkelighed.

– Jeg tror, vi vil bruge noget tid på at dykke ned i det, der er kommet frem fra kommissionens side.

Fortsat mange år på arbejdsmarkedet

Og med en udsigt til 50 år som tømrer, er Alexander Guastella ikke sikker på at fortsætte i et erhverv, han ellers holder af.

– Jeg tror ikke, at jeg kommer til at være tømrer de næste 50 år, for det tror jeg ikke, kroppen kan holde til. Men det ville da være fedest at arbejde med det, man brænder mest for i så mange år som muligt.

Medietorvet har forsøgt at få fat i repræsentanter for Venstre, Konservative, Liberal Alliance, SF og Enhedslisten, men det har ikke været muligt at få en kommentar.