Leila og Svovlstikkerne

40 procent af danskerne arbejder frivilligt. En af dem er Leila Frandsen. Hun er aktiv i Svovlstikkerne, der uddeler julehjælp til økonomisk trængende borgere i Næstved. På denne sidste lørdag i november er hun på plads i den lokale Meny-butik – klar til at sikre julefreden for mange familier.

Kender du svovlstikkerne?

Leila Frandsen står ikke langt fra de to låger, der med små smæld af og til åbner og lukker sig for kunderne.

Klokken er lige passeret ti, og i løbet af de kommende to timer vil hun høre sig selv stille det spørgsmål mange gange. Hun er nemlig på frivilligt arbejde for foreningen Svovlstikkerne – og hendes spørgsmål vil være rettet mod de kunder, der har valgt at lægge deres indkøb i den lokale Meny-butik på denne sidste lørdag formiddag i november.

Leila har, med hjælp fra en af de butiksansatte, placeret et plakatstort skilt på et lille, rundt udstillingsbord op ad nogle kasser med småkager fra Marabou.

På skiltet er der malet et juletræ, hvor der er påsat kroge, som hun hænger papirlapper med forskellige pengebeløb op på – fra ti kroner til 150. Så kan kunderne tage en lap og indbetale beløbet ved kassen sammen med deres varer og på den måde støtte Svovlstikkerne, der er en lokal hjælpeorganisation, der hvert år uddeler julepakker til økonomisk trængende i Næstved kommune.

Kender du Svovlstikkerne?

Nogle svarer afvæbnende, en del fortæller, at de allerede har støttet, og andre igen vælger at forsvinde ind i butikken uden et ord eller et blik. Men så er der også dem, der kommer hen og får en lille snak og fortsætter deres indkøbstur med en papirlap i hånden.

Man lærer efterhånden at spotte, hvem man skal kontakte, siger Leila, der gennem de seneste fem år har været frivillig i Svovlstikkerne.

Hendes mand, Per, og hun selv, meldte sig ind i foreningen, fordi de gerne ville støtte projektet. Hun synes, at det er spændende at være med til at stable noget på benene og hun kan bedst lide at arbejde lokalt,

Det synes jeg er det sjoveste … man lærer jo også en masse mennesker at kende på den her måde.

Leila er 67 år og afsluttede sin IT-uddannelse i 1975. I løbet af de 44 år hvor hun var ansat inden for branchen, var hun først tillidsmand i seks år og senere landsformand for Forsikringsfunktionærerne i Danmark i otte.

I Svovlstikkerne er det opgaven som ’Frivillig Koordinator,’ hun har påtaget sig. Her er hendes opgave at være tovholder for foreningens 45-50 frivillige.

Kender du Svovlstikkerne?

Bippene fra butikkens kasseapparater og lydene af rullende hjul fra indkøbsvogne og -kurve er steget i intensitet. Lågerne ind til butiksområdet åbnes og lukkes nu nærmest i et væk. Efterhånden som formiddagen er skredet frem, er mængden af kunder – og dermed potentielle støtter – steget.

Leila starter forarbejdet til indsamlingerne allerede den 1. oktober. Svovlstikkerne samarbejder blandt andet med lokale kirker og Frelsens hær, som udvælger de familier, der skal modtage en af julepakkerne. Svovlstikkerne står for at finansiere, indkøbe og pakke julehjælpen – sidste år var der 625 familier, der nød godt af foreningens arbejde. Pakkerne indeholder et komplet juleaftensmåltid og madvarer til en julefrokost. I pakkerne er der også gaver til familiens børn.

Når vi har fået tal ind på hvor mange julegaver vi skal lave til børnene, så skal de jo pakkes ind … der har jeg fået nogle store elever ude på Holmegårds Heldagsskole til at komme og hjælpe.

Svovlstikkerne arbejder hele året for at finansiere julepakkerne – det sker blandt andet gennem indsamlinger som denne, foredrag, bankospil, koncertarrangementer og sponsorater.

Kender du svovlstikkerne?

Leila vender sig mod en kunde, der kommer gående mellem nogle stablede kasser med klejner og pebernødder fra Karen Volf.

Øh, ja, men jeg ved ikke hvor jeg kan finde kaffefiltre, siger han, og kigger en ekstra gang på den fleecevest med Svovlstikkerne-logo, som Leila har på.

Det kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med, svarer hun, inden han forsvinder igen.

Klokken er blevet tolv. Fra sin plads ved det runde bord hænger Leila de sidste løse papirlapper på de små kroge. Skiltet bliver stående de kommende uger, så forbipasserende kan betjene sig selv. Det er kun et par timer i weekenderne op til jul, at pladsen er bemandet med en frivillig fra Svovlstikkerne.

Da en ny, indkommende kunde får lågerne til at åbne sig med det velkendte smæld, smyger Leila sig ud gennem dem. Endnu en dag i frivillighedens tjeneste har nået sin ende.

Af Birthe Johansson

Foto: Birthe Johansson