”Det, jeg elsker ved børn, er ofte, at de ikke er mine egne”

Silje Nørgård er 25 år, bosiddende i København og single – og så vil hun ikke have børn. Når hun fortæller det til folk, bliver hun ofte mødt af voldsomme reaktioner og undrende spørgsmål.

Af Nanna Sloth

For Silje Nørgård har drømmen om børn aldrig været der. Selvom hun selv siger, at man aldrig skal sige aldrig, så hun aldrig haft lyst til at få børn, og regner heller ikke med at hun får det.

–  Jeg har altid fået at vide, at det er noget, jeg vil vokse mig fra. Min mor har altid sagt ”bare vent til du bliver ældre”. Nu er jeg ældre, og jeg har ikke ændret mening.

Silje fortæller, at hun altid har vidst, at hun ikke ville have børn, når hun blev voksen. Da hun var yngre, var interessen der bare ikke. Men som årerne er gået, er der flere faktorer, der har fået afgørende betydning.

– Hele forløbet, det at være gravid og skulle føde, det er ikke noget, jeg har lyst til, fortæller hun. Silje uddyber, at det også handler om at skulle finde en partner, man vil have børn med – og den person, har hun endnu ikke fundet selvom hun har datet. Ifølge Silje er det at få børn sammen, nemlig den største tillid man kan give til et andet menneske. Og at få børn betyder samtidig, at man skal tilsidesætte ens egne behov.

Silje Nørgård har aldrig drømt at få børn. Hun har mange gange mærket, hvor stort et tabu det er, når en ung kvinde fortæller, at hun ikke ønsker børn.
Foto: Nanna Sloth

– Hvis jeg nogensinde, skulle være forælder, ville jeg være en mor, som, i min optik, er den bedste mor. Og det tror jeg ikke, jeg kan være, siger hun. Men det er ikke fordi, hun ikke kan lide børn. Tvært imod så elsker hun børn, og børn elsker hende. Hun glæder sig derfor også til, at hendes to brødre og veninder begynder at få børn.

– Jeg glæder mig sindssygt meget til at blive gudmor og faster. Det, jeg elsker ved børn, er ofte, at det ikke er mine egne. De er ikke mit ansvar. De er supersøde, og jeg kan være hende den sjove, der kommer ind. Og så kan jeg gå igen.

Der er altid en reaktion

Når Silje fortæller, at hun ikke vil have børn, er der altid en form for reaktion som ofte er voldsom eller meget undrende. Da hun fortalte det til hendes ene lillebror, reagerede han med at sige ”du lyver”. Ligeså var reaktionen mistroisk, da hun tog snakken med en fyr, hun datede i slutningen af hendes teenageår.

– Ligesom min mor, så troede han ikke på, at jeg mente det. Han mente, det var noget, jeg skulle overtales til. Ham og jeg, vi skulle bare have børn. Uanset om jeg ville det eller ej, så skulle han nok få mig til at ville det. Hvilket havde den totalt modsatte effekt på mig.

Det er sindssygt tabu, ikke at ville have børn.

Silje Nørgård

Som hun bliver ældre, mærker Silje, at det bliver sværere og sværere. Ikke kun når hun dater og skal fortælle, at hun ikke ønsker at blive mor. Men også fordi spørgsmålet ”hvornår skal du have børn?” oftere presser sig på fra andre sider.

– Det er sindssygt tabu, ikke at ville have børn, siger Silje grinende. Overordnet set, fortæller hun, bliver hun mødt af den samme reaktion, når hun siger det højt. Til tider er der dog forskel mellem mændenes og kvindernes reaktioner.

– Når jeg taler med mænd, skal jeg ofte forsvare det. Med kvinder er der oftere en interesse i at høre hvorfor, forklarer hun. Ifølge Silje bunder det muligvis i opvæksten. Hun kritiserer især folkeskolen seksualundervisning. Her oplevede hun selv at blive undervist i, hvordan man laver børn – og ikke hvad sex er. Allerede som barn, bliver man derved overbevist om, at man skal have børn, mener hun.

For Silje har det aldrig været en hemmelighed, at hun ikke drømmer om at stifte familie. Hun har derfor altid talt åbent om det med sin omgangskreds. Selvom hun det meste af sit liv, er mødt med undren og ”du skal nok ændre mening en dag”, så har intet ændret sig. Silje er overbevist om, at hun aldrig vil være mor.