Ugens Deep-Dive: Åh Kanye, Stop! Inden jeg bliver nødt til at stoppe

Popkulturen har set mange momenter. Momenter, hvor vi alle kan huske, hvor vi var, og hvad der skete efterfølgende. I ugens Deep-Dive kigger vi i POPressen tilbage på et specifikt moment og perspektiverer det til hverdagens tanker anno 2022.

Foto: Maria Hjuler Suhr
Selvom det ikke altid har været nemt at være fan af Kanye West, har det sjældent været sværere.

Af Jamshed Porbunderwalla Nielsen

Separér kunstneren fra kunsten har, siden cancel-kulturens indtog, været en nødvendig kliche. Når man gerne vil blive ved med at høre sin favorit musik eller læse sine yndlingsbøger, som desværre er lavet af kunstnere med tvivlsomme motiver, synspunkter eller ageren. For mig har det indtil videre været rimelig nemt. Men jeg kan godt mærke, at måske snart står i en situation, hvor en vis rapper fra Chicago bliver så vanvittig, at jeg ikke kan høre hans musik uden at sætte det i relief til en person, som jeg langtfra kan sympatisere med.

Da Kanye blev popkultur

Yo Taylor, I’m really happy for you. I’ma let you finish. But Beyonce had one of the best videos of all time”

Som Kanye West sagde, da han afbrød Taylor Swift midt i hendes takketale.

Et kæmpe moment i popkulturen. Året er 2009, og en ung Taylor Swift har lige vundet hovedprisen til MTV Video Music Awards. Jeg husker tydeligt, hvordan alle talte om det dagen efter på mit lille gymnasium.

Jeg gik selv i 2g og følte mig som den eneste Kanye fan i Helsinge. Jeg brugte hele skoledagen på at forsvare ham. Ikke fordi jeg var enig, med det han gjorde, men fordi at de andre elever ikke fattede, hvor genial han var som kunstner.

Og isoleret set, havde han ret. Beyonces video var bedre.

Lost in the World

Heldigvis blev episoden fuldt op med hans bedste album til dato, My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Og sådan kørte det i mange år. Hver gang han gjorde noget selviscenesættende eller decideret dumt, fulgte han det op med noget med et album, en video eller et collab, der eleverede ham til et nyt, kunstnerisk niveau. Så var det jo bare at separerer kunsten fra kunstneren. Nemt!

Nemt bliver det bare ikke ved med at være. Måske er det fordi, at han med sin White lives matter t-shirt og antisemitiske udtalelser er gået for vidt. Så vidt, at store spillere som Adidas, Balenciaga og Gap, alle har droppet deres kommercielle samarbejde med ham. Måske er det fordi, han ikke har udgivet et godt album siden 2018. Måske er han bare ”Lost in the World”, som titlen på ét af hans bedste numre.

At han tager en rød Trump-hat på eller har et rant på twitter, kan jeg acceptere, men antisemitisme, virkelig?

Et råb om hjælp?

Gennem mange år har der været rygter om hans mentale velvære. Dette især efter skilsmissen fra Reality-stjernen Kim Kardashian. Selv om det ikke er et argument for antisemitiske ytringer eller nogle af de mange andre ting, han har gjort og sagt, er det måske nærmere, et råb om hjælp.

I så fald håber jeg inderligt, at han finder den hjælp.

Èn ting er stensikkert. Hans musik har betydet vildt meget for rigtigt mange mennesker, og det er synd, hvis det ikke kan betyde det samme mere.

• Fakta: Kanye West har siden sin første udgivelse i 2004, solgt over 130 millioner album og er dertil den 12. mest streamede artist på Spotify nogensinde. Nummer ét på den liste er desuden hans gamle veninde Taylor Swift. Kilde: Rolling Stone Magazine