Metaverset er en kombination af virtual reality, den fysiske og den digitale verden, og er det op til tech-virksomhederne, er det kommet for at blive. Men i hvilken form?
Af Mikkel Carit Berggreen – Skærmtid: 2 timer og 43 minutter.
Du har nok hørt om metaverset. Måske da Mark Zuckerberg omdøbte virksomheden bag Facebook til Meta. Eller da Microsoft i starten af 2022 købte spilgiganten Activision Blizzard og dets indhold for intet mindre end 69 milliarder dollars.
Netop nu kæmper tech-giganterne om at være først til at udvikle det metavers, som kommer til at forandre internettet og alt omkring det.
Men hvad er metaverset?
Metaverset ligger i grænselandet mellem den virkelige og den virtuelle verden. Lige nu eksisterer der en slags serie af metaverser, man tilgår hver for sig, ligesom internettet var det i sine tidlige udgaver.
Det gælder eksempelvis onlinespillet Roblox, hvor Nike har åbnet en virtuel butik, der sælger virtuelt tøj, eller Fortnite, hvor Travis Scott i 2020 spillede en digital koncert for 12 millioner mennesker.
Som bruger kan man nu købe ting fra den virkelige verden, men overført til digitale rum.
Lige nu køber man mærketøj til sin onlinekarakter, men på sigt køber du måske billetter til en digital koncertsal, du tilgår i dit eget virtual reality-rum, og du får også en digital kopi af de Nike-sko, du bestilte på nettet.
Udfordringen ved de virtuelle rum er, at de for mange er for afkoblede fra den fysiske verden. Samtidig er virtual reality-teknologien stadig dyr, upraktisk og fyldt med produktionsudfordringer.
De første spadestik til det egentlige metavers bliver nok nærmere virkelighedsændrende eller forstærkende. Den teknologi kalder man augmented reality, fordi den giver brugerne mulighed for at forstærke eller manipulere den virkelige verden.
Google er netop nu ved at udvikle augmented reality-briller, der giver dig adgang til information om de objekter, du ser i den virkelige verden. Det kunne være for eksempel være folks SoMe-profiler, eller prisen på de sko, din søster har på.
Metaverset er i sin spæde begyndelse, men det kommer til at forandre måden, vi opfatter internettet på. Som computerforskeren Louis Rosenberg skriver i Big Think:
»Det ægte Metavers – det, der bliver vores livs centrale platform – kommer til at være en augmenteret verden. Hvis vi gør det rigtigt, bliver det magisk, og så kommer det til at være alle vegne.«