Mere end bare et spil: Videospilfans finder empati og nostalgi i fællesskabet

Chris Møller (tv.) og Mikkel Dehn (th.) udgør sammen Spilsamlingen. Foto: Christian Hermansen

Af: Christian Hermansen

Langs væggene i det lejede lokale i Næstved, står de meterlange reoler fyldt til renden med videospil og konsoller. Vi snakker Atari, vi snakker Playstation, vi snakker Nintendo og listen fortsætter. Det er som et overdådigt festmåltid for enhver gamer.

Det private spilbibliotek er eget af Chris Møller og Mikkel Dehn. De har kendt hinanden siden de gik i dagpleje, og så er de kæmpefans af alt, der hedder videospil.

De går også under navnet Spilsamlingen.

Videospilskulturen indeholder ligesom andre fankulturer et fællesskab, som er tæt knyttet af en fællesinteresse. Men den er også helt unik, forklarer Mikkel Dehn.  

”Jeg synes, at der er en større mængde empati i gamingkulturen, end der er i andre fankulturer”.

”Fanbasen har jo en masse personer, der har en form for diagnose og måske har det svært i hverdagen, men når de så møder op til et event, møder de en masse, der faktisk forstår dem. Det gør at de har lyst til at være en del af fællesskabet,” uddyber han.  

Hvad er en gamer? Ifølge Den Danske Ordbog er en gamer, en ”person der (ofte) spiller digitale spil fx på en computer, spillekonsol eller smartphone”. En rapport fra DFC Intelligence viser, at der er over 3,7 milliarder gamers verden over i 2024.  

Checkpoint: nostalgi

”Det er en megafed energi. Jeg har før set en voksen dude finde et stykke legetøj eller et spil fra sin barndom, hvor han nærmest får tårer i øjnene, fordi det er noget han havde som barn.”

Sådan lyder det fra Mikkel Dehn, når han bliver spurgt, hvilken rolle nostalgi spiller for fællesskabet i gamerkulturen.

Nostalgien er en følelse som Spilsamlingen også kan genkende. Deres samling er nemlig en tidsrejse gennem de sidste 50 års spiludvikling.

”I det her lokale kan alle nærmest finde noget, de har nostalgi for – om de er født i 80’erne eller i går. Når vi har kammerater eller gæster på besøg, finder de altid et eller andet, der vækker minderne frem,” beskriver Mikkel Dehn.  

For 42-årige Chris Møller og Mikkel Dehn betyder dette også, at de omgiver sig med det meste af deres liv.

Checkpoint: skæbne

Spilsamlingen begynder i en container, som Chris Møller kiggede i for 5-6 år siden.

”Jeg bor et sted som har en container stående til storskrald. En dag kiggede jeg tilfældigvis i den, og finder så en Nintendo NES og et spil til den. Det vækker jo den her nostalgiske følelse, så jeg tager den herned, så vi kan spille på den. Det grinte vi lidt over,” fortæller Chris Møller.  

Et par dage senere finder Chris Møller også en Atari og en Sega Master System.

Ja, det virker til at være skæbnen, og her seks år samt sekstusinde spil senere, ser det endnu ikke ud til at være game over.