Virksomhed kan levere nødvendig viden, som tekstilbranchen har brug for til den grønne omstilling. Men ingen vil lytte.

2Trace benytter RFID-sporingschips til at overvåge deres kunders tekstiler og indsamle datamateriale

Med præcise data kan teknologivirksomheden 2Trace hjælpe tekstilbranchen med at mindske spild og reducere deres CO₂-aftryk. Alligevel møder de modstand hos kunder, der lytter med døve øre.

Siden 2008 har teknologivirksomheden 2Trace arbejdet på at forbedre måden, tekstilbranchen håndterer udlejningstekstiler på. Med et sporingsteknologisk system, hvor små chips er syet ind i tekstilerne, kan de følge alt fra hospitalsskjorter til lagner og håndklæder gennem hele deres livscyklus. Systemet viser, hvor tekstilerne bruges, hvor ofte de vaskes, og om de vender tilbage til vaskerierne – eller forsvinder.

Ofte er aftaler mellem vaskerier og slutkunder baseret på udlejningskontrakter, hvor vaskeriet ejer tekstilerne og lejer dem ud. Men 10-20% af tekstilerne forsvinder ofte, fordi slutkunderne ikke håndterer dem korrekt, forklarer Lasse Cederquist, Vice President of Sales, “et godt eksempel er linned på hospitaler, der ofte mangler klare procedurer for at sikre, at de kommer retur til vaskerierne,” siger han og understreger, at det er her de lavthængende frugter skal plukkes, hvis branchen rigtig skal rykke på den grønne dagsorden.

Fra venstre, Jan Eyrich, Michael Jensen og Lasse Cederquist

Modstand fra kunderne
2Trace’s teknologi handler ikke kun om at spare penge; de vil også støtte vaskeriernes grønne omstilling i tråd med EU’s nye krav om bæredygtighedsrapportering (ESG), der betyder, at børsnoterede virksomheder skal rapportere om deres miljøpåvirkning, “vores kunder kan spare store summer ved kun at bestille det, de faktisk har brug for,” siger Lasse Cederquist.

Ved at spore hvert enkelt stykke tekstil kan vaskerierne fylde lagre op, når det er nødvendigt, og kun vaske eller kassere tekstilerne, når det er tid, “tekstiler står for ca. 17% af den samlede grønne omstilling, og der er et stort potentiale for forbedringer i branchen,” siger Michael Jensen, CEO i 2Trace. Alligevel er der ikke mange, der prioriterer det, selvom 2Trace’s data kan hjælpe dem med at reducere spild og forbedre deres miljørapportering, “det er enormt frustrerende, for vi kan hjælpe vores kunder med ESG-rapporter, men vi møder ofte lukkede døre,” siger Michael Jensen.

Problemet opstår, når 2Trace forsøger at få slutkunder som hospitaler til at tage ansvar. 2Trace’s data viser, at mange tekstiler bliver kasseret for tidligt på hospitalerne, men mange kunder ønsker ikke at synliggøre, hvor meget de smider ud. Lasse Cederquist forklarer, at kunderne frygter, hvordan CO₂-regnskabet vil påvirke deres image og derfor afviser de data, der ellers kunne give dem et mere ærligt billede af deres miljøpåvirkning.

Fremtid med potentiale – hvis nogen lytter
Trods modstanden er 2Trace optimistiske. De ser gode muligheder for at hjælpe tekstilbranchen med at løfte deres grønne regnskaber og samtidig forbedre deres arbejdsgange. For Michael Jensen og hans team er det værd at kæmpe videre for at få branchen til at se fordelene ved datadrevet tekstilhåndtering, “Vi har teknologien – nu mangler vi bare, at flere vil bruge den,” siger Michael Jensen med håb om, at flere vil tage imod deres hjælp.