Kulørt makeup og kulturel opdatering: Den Fynske Opera fejrer kendt operettes 150-års jubilæum med mere LGBTQ-repræsentation

Udover tilføjelsen af to LGBTQ+-karakterer har man også ændret en anelse i stykkets tid og sted. Foto: Cecil Bank

I år er 150-året for urpremieren på Johan Strauss’ Flagermusen. Dét fejrer Den Fynske Opera med en mere nutidig opsætning af det famøse stykke, og det betyder blandt andet, at man nu kan opleve to nonbinære karakterer på operascenen.

Af Cecil Bank

Skuespiller og sanger Alexander Fjord Nielsen scroller igennem billede efter billede af kulørte makeup-looks.

“Jeg kommer til at have rigtig meget makeup på,” forklarer han og finder et billede fra backstage.

“Vi blander det mandlige og det kvindelige. Så det bliver blå og pink øjenskygge og en masse glimmer og sten, som vi limer fast, og så beholder jeg skægget,” smiler han og peger så skiftevis på skærmen og sit ansigt – begge svagt oplyst af Opera-caféens små vinduer.

Om et par dage går det løs på Den Fynske Operas scene i den sorte Momentum-bygning. På fredag fejrer man nemlig 150-års jubilæet for Johan Strauss ’Flagermusen’ ved at opføre en opdateret version af det kendte stykke; en opdatering, som blandt andet har ledt til mere LGBTQ+-repræsentation.

”Vi holder den nok omkring 60% original. Der er jo de her grundplot-elementer, som vi overholder. Men eksempelvis er Prins Olofsky i den originale version lidt blandet køn, og han er meget fremme i tiden, så derfor var det oplagt i vores 2024-udgave, at vi ligesom arbejdede videre med dét, så jeg spiller både hr. Blind og så en nonbinær person, som hedder Ivanka,” fortæller Alexander Fjord Nielsen, mens han viser vej gennem teaterbygningens snirklede gange og kroge.

Mere repræsentation

Helt konkret har man i denne udgave af Johan Strauss’ værk valgt at ændre en anelse på, hvor historien finder sted både tidsmæssigt og geografisk, og så har man altså også valgt at inkorporere to nonbinære figurer, Paloma og Ivanka. Paloma og Ivanka arbejder for Prins Olofsky og har til opgave at holde stykkets store omdrejningspunkt, nemlig ballet, godt kørende, mens de løbende supplerer metakommentarer til publikum.

Og tilføjelsen af de to queer-karakterer vækker glæde hos Sarah Petersen, talsperson for LGBTQ+-foreningen Lambda.

”Der har jo altid eksisteret nonbinære mennesker, men det har bare ikke været noget, man har talt så meget om, så jeg synes, det er dejligt, at man nu tænker det med ind i operaen. Og jeg tror egentlig, det hænger meget godt sammen med tiden i dag, hvor vi også ser mere repræsentation i både TV, film og serier,” udtaler Sarah Petersen.

Ingen stress

Tilbage foran teatret står solen nu højt på himlen, og den sløve varme har spredt sig ind i operaen, hvor de tunge murstensvægge både holder motorstøj ude og spændingen inde. Dét er dog ikke noget Alexander Fjord Nielsen bemærker, og med en naturlig lethed hopper han op på den marmor-dekorerede scene; sirligt pyntet med guldfade, champagneflasker og høje glas.

I stykkets anden akt er det tid til bal på den store operascene. Foto: Cecil Bank

”Her har vi stillet op til akt 2 – til ballet. Alle kommer til at være på scenen på samme tid, og Paloma og Ivanka skal lave en fest, men at lave en fest med elleve personer på scenen, og samtidig holde det organisk og levende – det tager tid. Så vi har haft travlt,” fortæller den unge skuespiller med et smil og trækker en mundfuld af rummets tørre luft ind.

Til trods for presset er Alexander Fjord Nielsen dog ikke nervøs for fredagens premiere.

”Jeg føler mig rimelig parat som Ivanka, og jeg er egentlig ikke bange for, at noget kan gå galt. Jeg glæder mig bare til at gå i zen; til at stå på scenen og bare synge mit bedste og spille mit bedste,” slutter operettesangeren.