”Jeg savner, at vi tilbragte mere tid sammen”: Når et venskab ændrer sig

Hvad gør man, når livet kommer i vejen, og en bedste veninde er ved at blive til en komplet fremmed?

Sabine Jakobsen og Maria Nielsen har været veninder siden 2014, hvor de startede på samme efterskole. Dengang var de uadskillelige, og de første år efter endt efterskoleophold var de stadig hinandens bedste veninder.  Nu ses de kun omkring én gang om året, nogle gange kun hvert andet år, hvor de prøver at indhente noget af det forsømte, og holde liv i venskabet.

For begge veninder er der et savn til hinanden, men de er også begge afklaret med, at venskabet bare ikke længere er, hvad det har været.

”Jeg kan godt savne Sabine, og være glad for det venskab vi har haft, men er også afklaret med at vi er gledet fra hinanden,” siger Maria Nielsen.

I Sabine Jakobsen og Maria Nielsens tilfælde er det en blanding af, at de bor langt fra hinanden, og at deres livsveje har taget to vidt forskellige drejninger, der gør at venskabet er gledet fra hinanden. Men på trods af dette, sætter veninder stadig pris på den tid, de engang imellem kan få sammen.

”Vi mødes stadig ca. en gang om året og ”catcher up”. Selvom om det ikke er lang tid sætter jeg stor pris på, at vi stadig kan få det til at lykkes og ikke bare giver op og lader det glide helt ud i sandet, og slet ikke snakke sammen mere,” fortæller Sabine Jakobsen.

Selvom tiden sammen er knap, og venskabet ikke er, hvad det har været, er Sabine Jakonsen stadig taknemmelig for venskabet med Maria Nielsen.

”For mig handler det også om at være glad for det man har og nyde det mens man kan, i stedet for at være øv over at vi ikke kan ses oftere,” fortæller Sabine Jakobsen.

På trods af forskelligheder og afstand har Maria Nielsen og Sabine Jakobsens venskab holdt i knap ti år efterhånden. Og af venskabet har de lært meget.

”Det har lært mig, at man sagtens kan være venner og bibeholde venskaber på trods af forskelligheder, på trods af at man ikke ses ofte og på trods af, at man bor langt fra hinanden. Så længe man forsøger at gøre en indsats for at bevare venskabet,” fortæller Maria Nielsen.

Selvom venskabet ikke er som det har været, så tror både Maria Nielsen og Sabine Jakobsen på, at et venskab sagtens kan holde for evigt.

”Hvis det kan holde i ti år og være det samme den ene dag om året vi mødes, hvorfor skulle det så ikke også være sådan om 50 eller 100 år,” siger Sabine Jakobsen.