Uventet boom: Internetfænomen ændrer dagligdagen i spejderbutik i Odense

Spejdersport på Vestergade oplever massiv efterspørgsel på mærket Arc’teryx, og tyverier tvinger ansatte til at låse jakker fast  

Outdoorverdenens svar på Ferrari. Arc’teryxjakker koster 2-7.000 kroner (Foto: Cecilie Grimstrup)

Kender du ’gorpcore’? En global trend, der breder sig blandt unge, der i stigende grad klæder sig til en tur i vildmarken.

På TikTok står teenagere under bruseren iført Arc’teryxjakker for at vise jakkens vandafvisende effekt (som egentlig gælder alle jakker med Gore-Tex). Det mærker souschef Julie Andersen i Spejdersport på Vestergade, hvor der er nye ansigter i butikken.

Fakta om gorpcore

Good ol’ raisins and peanuts. Gorp er et amerikansk udtryk for en trailmix, der er populær blandt vandrere.

Gorpcore er en trekking-inspireret trend, hvor vandretøj og overlevelsesudstyr i stedet bliver brugt til hverdag.

– Det er eksploderet det sidste halve år

Julie Andersen kender ikke til gorpcore, men butikken i Odense har i den grad mærket, at vandretøj ikke længere er forbeholdt fans af vindblæst hår.

Og salget af Arc’teryx stukket helt af. Et mærke, Julie Andersen normalt sælger til erfarne vandrere.

– Skal jeg op og gå i bjerge, skal jeg op i noget vildere terræn, end hvad vi lige umiddelbart har i Danmark, så er det det, jeg ville vælge.

Nu er Julie Andersens kunder 20 år og nedefter, og det handler ikke længere om mærkets høje ydeevne.

– Så længe der står Arc’teryx på, og den har den der lille øgle, så er alt godt.

Bytikstyvene ændrer udseende

Ikke kun salgstallene stiger. Som noget nyt må de ansatte låse tøjet fast til væggen på grund af tyverier. Og tyvene er yngre og går specifikt efter Arc’teryx.

Ifølge Julie Andersen er det et problem, der breder sig blandt alle storbybutikker. Også hos konkurrenten Friluftsland.

Simple, men stilede

Nicklas Nissen og Jamal Safar er 16 år og lige startet på tømreruddannelsen i Odense. Og de er helt med, når snakken falder på Arc’teryx.

Jamal Safar og Nicklas Nissen hænger ud på en bænk foran Skate House på Jernbanegade (Foto: Cecilie Grimstrup)

Nicklas Nissen ejer selv flere Arc’teryxjakker.

– Min kammerat sagde, at de er vandtætte, de er gode til vinteren og sådan noget. Og så så jeg bare lige pludselig en masse gik rundt i dem, og de så egentlig fede nok ud. De var simple, men stilede.

De høje priser skræmmer heller ikke Nicklas Nissen.

– Det giver også popularitet. Folk lægger mærke til dig, når du har sådan en jakke.