Af Magnus Petersen
Omkring 35% af ældre over 65 år kæmper med at håndtere de digitale løsninger. Det er en integreret del af dagligdagen for mange danskere. Det er en udfordring, som Nyborg Bibliotek har valgt at tage op.
Bibliotek tilbyder et unikt tilbud til byens ældre: Digital Time. Det er et initiativ, som biblioteket lancerede i 2016 for at hjælpe ældre borgere med digitale udfordringer.
En tirsdag formiddag på Nyborg Bibliotek er fyldt med liv. En børnehave er på besøg, folk pendulerer frem og tilbage og låner bøger. I den bagerste ende af biblioteket sidder bibliotekar Anders Havelund klar til at hjælpe med digitale problemstillinger.
80-årige Jens Schou er en af de borgere, der har benyttet sig af tilbuddet. Han havde brug for hjælp til en parkeringsbøde og siger: “Jeg ville ikke kunne have gjort det uden deres hjælp. Jeg har været modstandsmand i mange år, men man må også bare indse, at man bliver nødt til at være med, ellers bliver man efterladt.”
Anders Havelund, der har arbejdet som bibliotekar, og er ansvarlig for Digital time, har siden 2016 vejledt seniorer i Nyborg om digitaliseringens udfordringer.
Han understreger vigtigheden af at inkludere alle i den digitale transformation: “Vi har i Danmark et 80/20 princip. Det vil sige, at 80% af den voksne befolkning skal kunne klare sig selv, og 20% skal have en hjælpende hånd”, siger han.
“Vi kan ikke bare læne os tilbage og lade problemet gå videre til borgerservice, fordi én af demokratiets veje går gennem biblioteket, og når ældre mennesker føler sig som andenrangsborgere, så går det ud over deres demokratiske dannelse.”