DRONNING

Tæt på DRONNING: Jazzverdenen havde ikke plads til Christoffer – nu nørder han computerlyde

Christoffer Theis spiller både saxofon i kirken og nørder med computergenerede lyde i sit hjemmestudie. Saxofonen skal få det hele til at løbe rundt, men lyddesign er passionen. Med klassiske musikere som forældre, var Theis’ musikalske opdragelse teknisk, og det var tydeligt, hvad der var rigtigt og forkert. Efter en alvorlig periode med stress, der i flere omgange kostede ham lysten til at spille musik, genfandt han passionen. I dag er Theis’ lyd en helt anden.  

Jazzens sorte får

Christoffer Theis’ musikalske rejse startede under stor indflydelse af forældrenes baggrunde i den klassiske verden. De første mange år af sit liv brugte han på at perfektionere sine teknikker på saxofonen, hvor det hele handlede om at spille bedre og hurtigere.

”Jeg havde forvildet mig ind i jazzverdenen, og jeg plejer at sige, at jeg ikke rigtig hørte til. Det er en meget elitær verden, som gik lidt for meget op i håndværk,” siger han.

Stress er smukt

Inden Christoffer Theis startede på Musikkonservatoriet, gik han på MGK, hvor han gik ned med en alvorlig omgang stress. Det fik ham til at droppe musikken i helt i et år.

”Jeg var på vej til at gå ned med stress på grund af en slags identitetskrise,” fortæller han.

”Jeg havde i flere perioder tidspunkter, hvor jeg slet ikke sov i tre, fire, fem dage. Jeg kom ud i nogle helt maniske stadier. Jeg kan ikke huske særlig meget fra den tid.”

Den tumultagtige rejse blev en slags kreativ genfødsel for Christoffer Theis’ passion for musik, som affødte kunstneren DRONNING.

”Der er kommet nogle ret gode ting ud af det. Jeg tror, at jeg har udviklet mig rigtig meget. Jeg har lært mine grænser at kende. Der er ikke noget, der er så dårligt, at man ikke kan finde noget godt i det et eller andet sted.”

Stress blev en kilde til inspiration. Det gav ikke bare Theis et nyt perspektiv på erfaringerne, men lod ham også folde sig kreativt ud i sine musikalske projekter.

“Stressen blev ligesom en lidt smuk ting, fordi jeg kunne lave noget kreativt arbejde med det.”

Det skal røre ved kroppen

Nu er kunstnerens titel ikke så firkantet, som den var før. ”Jeg er lyddesigner, DJ, komponist, sanger, sangskriver… alle mulige ting,” fortæller han med et smil.

”Jeg har altid syntes, det der var mest spændende, var at have et kreativt flow, skabe ny musik, prøve at skubbe til nogle ting.”

”Jeg elsker generisk og mainstream popmusik, men jeg kan også godt synes, at det er lidt kedeligt,” fortæller han og fortsætter ”Jeg tror, at det er en søgen efter at skubbe til nogle ting og gøre noget nyt.”

DRONNING’s soundscaping-teknikker og unikke lydskabelse udfordrer sanserne på en usædvanlig måde. Et sted mellem tilfredsstillelse og ubehag, som man ikke helt kan sætte fingeren på. Kunstneren beskriver det selv som taktile lyde, ”der kravler ind i øret på dig, og rører ved din hud”.


”Jeg laver ofte min musik ud fra seje lyde. Jeg bruger meget field recording, hvor jeg er ude og optage lyde med min telefon.”

Christoffer Theis fortæller, at han eksperimenter meget med cut-up og flow-writing, hvor han genererer store mængder tekst og efterfølgende klipper og klistrer forskellige tekstbidder sammen.

De forstår det ikke

Theis’ søgen efter at udfordre grænser og provokere har sendt ham ud i en ny retning, der bryder fuldstændigt med hans forældres traditionelle musikforståelse.

”Det er også nogle gange lidt svært at snakke om min musik med dem. Jeg tror ikke, at de forstår det, særligt fordi jeg laver noget meget ’out there’ lige nu. Men jeg tror også, at det er en generationsting.”

De flydende arbejdsprocesser og alternative lyde har givet DRONNING ro og glæde. ”Jeg er et godt sted nu,” smiler han, ”det er jeg glad for.”