Danehofgarden: “En fritidsaktivitet, som for mange, bliver meget mere end bare en fritidsaktivitet”

Pia Damkjær Pedersen, formand for Danehofgarden, har mange ting på programmet om aftenen torsdag d. 28. september. Denne aften mellem kl. 17 og 18 kan spillelystige børn og unge nemlig komme og prøve et instrument, og måske, hvis de har lyst, blive en del af det fællesskab Danehofgarden er.

Pia Damkjær Pedersen står her foran indgangen til Danehofgarden og dermed det fællesskab som Danehofgarden udgør. En dør som i aften, for mange børn og unge, for første gang bliver åbnet.

“Med et arrangement som det i dag, er formålet at få vist vores hus frem og forhåbentligt få nogle nye medlemmer. Vi arbejder på at gøre os selv lidt mere synlige. Vi bor her ude i skoven i et hus som ingen kender” fortæller Pia Pedersen efterfulgt af et lille grin.

Ved første øjekast ligner bygningen hvor Danehofgarden holder til næsten et ungdomshus. Omkring huset spiller børn og unge fodbold, andre står og snakker. Inde fra huset kan man høre et blæseinstruments dybe toner, som udefra, lyder som et fragtskib, der giver sit karakteristiske dyt.

Ved Danehofgarden er børn og unge velkommen til at blive en del af fællesskabet

Fællesskabet, som Pia Damkjær Pedersen går meget op i, er noget som Frederik Pio, Lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet, godt kan genkende:

”Det er jo klart, at samspil styrker kommunikation. Samspil er nonverbal kommunikation, hvor man iagttager andre, der iagttager én. Sammenspils dimensionen er multimodal og gennem samspillet bliver man automatisk dygtigere til at afkode andre og reagere i sin egen respons med de medmusikere man spiller med. Det er en form for kommunikation, som langt overskrider den normale verbale kommunikation og kommer ud i form af forskellige musikalske udtryk,” fortæller Frederik Pio.

For mange børn og unge, var denne aften måske første skridt på vej til at lære at spille på instrumenter og blive en del af det fællesskab, som Danehofgarden forsøger at bygge op. Mens lydbilledet i dag ikke var i takt, så er det anderledes når den rigtige garde spiller. Det vigtigste er fællesskabet, og det at man er sammen om at lære at spille på instrumenter.